12 Ağustos 2012 Pazar
Nedir Bu Marka?
Hiç dikkat ettiniz mi globalleşen dünyada artık hepimiz ürün değil marka satın alıyoruz. Markalar hayatımızda görsel, işitsel, yazılı reklam ve faaliyetlerle o kadar fazla yer almaya başladı ki ürünleri ve içeriklerini unutur olduk. Örneğin; "Şu arabayı çok beğeniyorum" diyen kaç kişi duydunuz? peki "Şu BMW'yi çok beğeniyorum" diyen kaç kişi duydunuz? Oturup düşündüğümüz zaman buna benzer birçok örnekleme yapabiliriz.Peki hayatımızda bu kadar çok yere sahip olan marka olgusunun nasıl oluştuğunu merak ettiniz mi? Marka anlam olarak İtalyanca kökenli bir kelime olarak kabul edilse de İngilizce de Mark yani işaret kelimesinden İtalyanca'ya geçtiği düşünülmektedir. Elde olan arkeolojik kayıtlara göre ise marka yapılanması aslında çok uzaklarda değil hemen yanı başımızda Yunanistan'da oluşmuş diyebiliriz. Coğrafi yapı itibari ile komşumuzda tıpkı Türkiye gibi Zeytinyağı ihracatında Dünya'da söz sahibi ülkelerden birisi M.Ö. 2. YY'da Yunanistan'da zeytinyağı üreticileri ürünlerini çarşı, pazar gibi yerlerde satarken müşterilerini ürünlerine çekebilmek için ve ürünün diğerlerinden farklı olduğunu anlatabilmek için değişik görsel yapılardaki küplerde ürünlerini satarlarmış böylece o küpler sayesinde ürünlerin kime ait olduğu bilinirmiş.
Nedir Bu Marka?
Hatırlarmısınız bilmiyorum ama 80 Yıllarda TRT'nin tek kanal olduğu ülkemizde bir sürü Kovboy filmi yayınlanırdı. o filmlerde Kovboylar kadar boğalar ve boğalara vurulan damgalar da ön plandaydı. 19.YY başlarında Amerikalılar hem hayvanlarının kendilerine ait olduğunu belirtmek hem de satış yapılan yerlerde hayvanların karışmasını engellemek için kendi işaretlerini kızgın bir demir aracılığı ile hayvanlara basarak damgalarlarmış. ,
İşte Dünya'da markalaşma sürecinin başlangıcı bu şekilde olmuştur.